Ben jij wel eens de supermarkt uitgelopen met allerlei producten die je in eerste instantie niet van plan was te kopen? Lees hier hoe marketingbureau’s jouw gedrag proberen te beïnvloeden. Op welke trucjes moet je letten als je de supermarkt in loopt?
Inhoudsopgave
Wandelgangen
Ken je de ‘tegen-de-klokregel’? Die stelt dat mensen die linksom door de supermarkt lopen gemiddeld 10% meer uitgeven dan de rechtsomlopers [1]. En waarom begint elk winkelpad bijvoorbeeld met de groente- en fruitafdeling? Dit is geen toeval; het frisse groen verleidt je om meer te kopen dan je kunt verorberen, bovendien geeft het je een goed gevoel om gezonde dingen in het winkelwagentje te zien liggen. Op deze manier is het makkelijker om ook een of twee vette of zoete lekkernijen mee te nemen.
Let goed op de verpakking
Ga niet blind uit van wat er vermeld staat op de verpakking van het product. Fabrikanten proberen je te verleiden met de verpakkingen. Als een product aangeeft ‘minder vet’ te bevatten, betekent dit vaak dat je meer suiker binnenkrijgt. Dat vermelden ze dan weer niet in grote letters! Bestudeer dus even het label voordat je het in je winkelmandje gooit. Lees hier een aantal tips voor het lezen van het etiket.
Wees scherp bij keurmerken
Er zijn ontzettend veel verschillende keurmerken die je kan tegenkomen op een verpakking. Denk aan keurmerken met aandacht voor dierwelzijn en het milieu zoals EKO of het Beter Leven keurmerk, keurmerken die wat zeggen over de bereiding van het product, zoals halal, of keurmerken die iets zeggen over de samenstelling van een product, zoals 100% volkoren. Helaas zijn er ook veel keurmerken die een vorm zijn van reclame [2].
Kies voor onbewerkt
Ga voor vers! Aan bewerkte producten zijn vaak zout, suiker en andere additieven toegevoegd.
Vinkje is niet per se gezond
Helaas wordt er bij het ‘vinkje’ en het ‘gezonde-keuze-klavertje’ alleen gekeken naar calorieën, verzadigd vet, suiker en zout. Dit betekent dat bewerkte producten ook in aanmerking komen voor een vinkje, terwijl deze veel toegevoegde stoffen bevatten. Zo krijgt light sinaasappelsap met allemaal onnatuurlijke ingrediënten een vinkje, terwijl een pak puur sinaasappelsap deze niet krijgt omdat het meer calorieën en (fruit)suikers bevat. Het vinkje en klavertje helpen je daarentegen wel met het maken van een bewustere keuze om minder calorieën, verzadigd vet, suiker en zout binnen te krijgen – niet bij het maken van de keuze voor natuurlijke producten met minder toevoegingen. Ook al heb je vast ooit iets anders gehoord, het vinkje wordt níet gesubsidieerd door de overheid. Bedrijven moeten dus zelf alles dat komt kijken bij het voeren van het vinkje betalen. Alleen producten van fabrikanten die aangesloten zijn bij de stichting ‘Ik kies bewust’ komen in aanmerking voor een vinkje.
Meer marketing = vaak een slechte keuze
Des te meer marketing er op een potje of product staat, des te ongezonder het meestal is. Basisproducten zoals groente, vlees, rijst en kwark hebben geen speciale marketingcampagnes nodig. Daarom moet een producent aan artificiële potjes en pakjes wel allerlei voordelen toevoegen om de consument te overtuigen. Wat mij betreft kun je beter alles met een schreeuwerige verpakking links laten liggen.
Wat je wel moet doen: etiketten lezen!
Bereid je goed voor in de winkelmarktsafari. Lees hier hoe je een etiket goed scant. Hier geeft sportdiëtiste Neeke een aantal handige tips bij health claims in de supermarkt.
Wil je meer weten over dit onderwerp en hoe je een gezonde(re) keuze maakt in de supermarkt? Lees het in de FIT Methode!
Referenties
Zipprick, J. (2014). De Supermarkt leugen. Utrecht: Bouillon Culinaire Journalistiek.
Voedingscentrum (d.o.) Etiketten lezen. Geraadpleegd op 29-4-2016 via http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-boodschappen/eten-kopen/etiketten-lezen.aspx
Wat zou het toch geweldig zijn al al die troep uit de supermarkt zou verdwijnen.. en dat ze daarvoor ergens anders heen moeten.. dan moet je dus moeite doen om aan troep te komen.. weg al die verleidingen.. dat zal het voor bijna iedereen makkelijker maken.. behalve voor diegene die ongezond wil zijn..
Goeie! Laten we de supermarkt een mailtje sturen 😀