1 referentie naar een wetenschappelijk onderzoek.
Auteur: Leefstijlcoach
Gepubliceerd: 30 maart 2021
Laatste update: 27 februari 2024
Bij deze theorie wordt de motivatie voor gedrag beïnvloed door de succesverwachting en de taakwaarde. Met succesverwachting wordt bedoeld in hoeverre iemand verwacht een bepaalde activiteit of taak succesvol uit te voeren. En met taakwaarde gaat over hoe waardevol en interessant de taak is.
De taakwaarde wordt onder andere beïnvloed door wat iemand er allemaal voor moet doen en laten (de kosten) en de baten (of het leuk is om te doen en of het waarde toevoegt) [1].
Wat is de relevantie van deze theorie?
Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten of de klant ook bewust is van de kosten en baten die een bepaalde taak of activiteit oplevert. Dat klinkt heel logisch, maar veel klanten die wij hebben gecoacht zijn daar lang niet altijd bewust van. Klanten maar ook wijzelf als coaches zijn beperkt rationeel.